Firemní kultura I
Před sedmdesáti lety se náhle stal jednou z předních tváří evropského dění, a to aniž by byl Evropanem. Voják každým coulem, příslušník americké armády. Tříhvězdičkový generál Patton. V průběhu svého vítězného tažení po Evropě údajně přednesl tento muž zajímavou myšlenku:
„Nejlepším vojákem je ten voják, který sám sebe již považuje za mrtvého.“
Tento výrok, a to ať byl nebo nebyl pronesen tímto velikánem druhé světové války, v sobě má kus zajímavé logiky. Voják, který si o sobě myslí, že už je tak či tak mrtví, se chová z pohledu „normálního člověka“ neracionálně. Jeho pud sebezáchovy je upozaděn, ne li zcela vypnut. Jeho mozek funguje mechanicky.
Z pohledu vůdce, Pattona, je tento stav více než výhodný. Jedinec se nebojí smrti, tedy je schopen vykonávat úkoly bez ohledu na hrozící smrt. Také je lehce ovladatelný. Jedinec dostane rozkaz a nepřemýšlí nad ním. Degradace inteligence, sebeúcty, plánovitého přemýšlení, samostatnosti... Jeho mozek nedokáže přemýšlet samostatně. Proč? Voják je dlouhou dobu vystaven stresu, náporu na psychiku, stereotypu a nevidí východisko z dané situace. Jeho mozek se musí bránit a upadne do letargie (škrtne pojistku).
Existuje paralela mezi zaměstnancem firmy a vojákem generála Pattona? Domnívám se, že ano (ignorujme faktickou absurditu takového srovnání, zamysleme se pouze nad principem). Je pravda, že v kanceláři nebo v běžném zaměstnání nám moc o život nejde. Nicméně zaměstnanec může dostat výpověď. Tedy z pohledu firmy „umře“, přestane existovat. Z vlastní zkušenosti vím, že je mnoho lidí, kteří představu svého případného nuceného odchodu z firmy prožívají skoro v intencích smutečního obřadu. Z takového jedince se lehce stane Pattonův voják.
Firma musí postupovat vpřed jako jeden celek. Celek složen z pod-celků a dalších pod-celků. Být kreativní, agresivní a plánovitá ve svých krocích. Pokud se ze zaměstnanců stávají negativní Pattonovi vojáci, znamená to, že se po firmě pohybují „živý-neživý“ (zombie) bez myšlenky, samostatnosti, inovace a výkonu. Čekají pouze na podnět, na který nevalně reagují a jejich reakce kvalitou odpovídají jejich rozpoložení. Takový jedinec lehce nakazí i ostatní kolem sebe, šíří se to jako nemoc.
Za druhé světové války byla i opačná strana fronty. Německá defenziva. Samotni Američané byli často překvapeni, a o svém protivníkovi mnohdy mluvili v superlativech. Němci, na to v jaké byli situaci, si dokázali udržet morálku, disciplínu a urputnost. Určitě za to mohl i Goebbels a jeho doktrína. Doktrína, která tvrdila že za Rýnem je už Německo a pokud padne Rýn, padne vše. To by vysvětlovalo urputnost, ale nevysvětluje celkový proces fungování – morální hodnoty (tímto prosím nepropaguji fašizmus, fašizmus je zlo a s myšlenkou morálních hodnot nemá nic společného). Morální hodnoty jsou výstupem kultury, ve které žijeme.
Pokud se firma dostane do ekonomických problémů, a to se prostě může stát, vyplave firemní kultura na hladinu, jak olejová skvrna z potopené německé ponorky. S firemní kulturou je to těžké. Lehce ji překryjete dočasnými úspěchy a penězi. V pozitivně nakloněném komerčním období, firma vyplatí vlastníkovi co očekává a zaměstnance si zaplatí, koupí. Jakékoliv hlubší problémy se zakryjí. Pokud management nepěstuje firemní kulturu, na první pohled si problémů ani nemusíte všimnout. Potom však firma upadne do třeba finančních problémů... Vše vyplave na povrch a pak najednou zjistíte, že firma nemá pouze finanční, ale i morální problémy. A spojení těchto dvou problémů může být hřebíkem do rakve a to posledním.
Je velmi důležité, aby firma pěstovala pozitivní a otevřenou firemní kulturu. Pokud se v takto pěstované a nastavené společnosti stanou ze zaměstnanců pozitivní Pattonovi vojáci, je to naprosto v pořádku. Dokonce si dovolím tvrdit, že je to víc než přínosné. Tito vojáci totiž nefungují jako obyčejné natahovací panenky, které někdo natáhne a když jim dojde pérko tak se zastaví. S vypětím všech sil se semknou v jeden celek, tahají za jeden provaz a každý iniciativně a oddaně bojuje v barvách firmy. Proč? Protože to dělali vždy, i před ekonomickými problémy. Nyní se však upnou v jednu jedinou věc, absolutně se orientují na úspěch: „Odrazit se ode dna!“
Firemní kultura je to nejdůležitější co firma má. Vychovává a učí lidi si vážit to, co mají a vede je k tomu být hrdí na to co dělají. Firma může mít sebechytřejší, sebegeniálnější a nejdokonalejší produkt. Je pouze otázkou času, kdy konkurence tento produkt okopíruje... Co se však nedá okopírovat a ukrást? Je to firemní kultura. Ta se dá pouze napodobit. Firemní kultura je totiž o lidech ne o technologii. A pokud si firma udrží lidi a naučí tyto lidi si vážit to co dělají, nemá se čeho bát.
Vláďa Ponechal
VW a naše sobecké paradigmata
V dnešních dnech jsou periodika, internet i sociální sítě plné narážek na VW a jeho parní lokomotivy 21. Století. Většina z nás si přiloží to polínko, jiní zase nevěřícně kroutí hlavou a diví se, jak se to mohlo stát...
Vláďa Ponechal
Podnikání na internetu - jak zdárně rozjet projekt
Podařilo se Vám zařadit se mezi pár desítek nebo stovek lidí, které osvítilo vesmírné fluidum a byl Vám vnuknut geniální nápad?
Vláďa Ponechal
Svoboda na internetu?
Svoboda na internetu? Zapomeňte. Svoboda se ztratila. Je podmíněna marketingu. Jako uživatelé máme určité právo, avšak ne jako jedinci. Jediné, co v dnešní době hýbe internetem, je množství.
Vláďa Ponechal
Firma - plánování
Pokud si zakládáte firmu, je nezbytné mít podnikatelský plán. Tedy, možná to není nezbytné, ale v tom případě bych tomu, kdo takovou firmu zakládá, doporučil skočit dřív než začal. Projekty typu „devadesátých let“ nebo z dob internetového boomu před rokem 2003, jsou již nenávratně pryč. Dnešní trh je striktně saturovaný a rozčleněný a investoři si dobře rozmyslí, do čeho budou nebo nebudou investovat. A to platí i o zákazníkovi.
Vláďa Ponechal
Co chce vlastník a co by mělo činit vedení
Firma působící na burze má jisté výhody plynoucí z tohoto faktu. Řada firem jdoucí na burzu si je toho vědoma. Při vstupu na burzu a při pozitivním přijetí firmy, firmy samozřejmě z takového „svazku“ získává finanční injekce. Stačilo se dívat na titulky v novinách, když do „akciového“ světa vstupoval například facebook. Na druhou stranu, každá mince má dvě strany a i v tomto případě tomu tak je. Akorát se o tom moc nemluví.
Další články autora |
Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici
Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...
Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl
Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...
Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování
Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...
Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci
Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...
Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město
Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...
Americkou Oklahomu a okolní státy zasáhla série tornád. Úřady hlásí čtyři mrtvé
Nejméně čtyři mrtvé si vyžádala série tornád, která od sobotního večera zasáhla Oklahomu. Podle...
Nikdy nekončící hrozba. Finsko si zvyká na nový vztah s Ruskem
Ozbrojení finští pohraničníci na běžkách střeží východní část země, nejnovější a nejdelší hranici...
Lesy chce předat mnichům bez soutěže. Smlouvu nachystal starosta předem
Premium Mohlo to být jedno z rozhodnutí, jakých města jako osmitisícové Milevsko udělají ročně stovky....
Stavební úřady se děsí novely, mluví o nejistotě a nabírají nové pracovníky
Stavební úřady napříč republikou se obávají reformy stavebního zákona. Kvůli nárůstu práce tak...
Svatý grál na suchou kůží na nohou. Přečtěte si, co vám pomůže!
30 uživatelů eMimina mělo možnost otestovat krém na nohy od Manufaktury z kolekce Louka. Pomohl vám na suchou a hrubou pokožku chodidel? Přečtěte...
- Počet článků 24
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 314x
http://www.vladap.cz